Recenzie

DRŤ – Puntičkár

Slovensko | experimental punk rock | Pohoda Festival/Slnko Records

Kapela DRŤ vydala na jar roku 2020 prostredníctvom vydavateľstva festivalu Pohoda debutový album s názvom „Puntičkár“. Vedúcou osobnosťou kapely je hudobný skladateľ a saxofonista Miro Tóth, známy aj vďaka spolupráci s KRONOS QUARTET. Súčasťou formácie DRŤ sú aj ďalší známi slovensko-maďarskí muzikanti: skladateľka Lucia Chuťková, Marek Buranovský (VOJDI), Márton Csernovszky (THE BEST BAD TRIP), Áron Porteleki (THISNIS) a Michal Kaščák (BEZ LADU A SKLADU). Debut ponúka 9 skladieb v celkovej dĺžke zhruba 25 minút. Hudobne osciluje medzi viacerými žánrami – od punku, psychedelic po (free) jazz. Po inštrumentálnej stránke sa vo svojej podstate jedná o jednoduchší priamočiary punk, ktorému experimentálnu príchuť dodávajú atypické aranžmá, melódie a napríklad aj využitie saxofónu. Skladbám v priemernej dĺžke okolo troch minút dominuje jednoduchší rytmický základ. Miestami môže pripomínať prejav kapely HORKÝŽE SLÍŽE. Treba však podotknúť, že v tomto prípade s hlbším významom. Recesistické poňatie inštrumentálnej časti nahratého materiálu plne kontrastuje s vážnou koncepčnou témou nahrávky. Hlavnou pointou tejto nahrávky sú texty. Prinášajú tému nevyjasnených otázok a neistoty istej doby, ktorá sa navonok sa snažila pôsobiť ak ten najideálnejší raj na tejto planéte. Piesne vznikli zhudobnením výrokov bývalého šéfa ŠTB Alojza Lorenca. O ich štylizáciu sa postaral Marek Kundlák. Posledný šéf ŠtB Alojz Lorenc poskytol v roku 2014 médiám rozhovor, v ktorom hovoril o svojom pôsobení vo vedení štátnej bezpečnosti koncom osemdesiatych rokov, ako aj o živote po Nežnej revolúcii. Lorencov príbeh je jedným z príkladov transformácie spoločnosti z obdobia totality do dnešných dní. Výroky niekdajšieho člena tajnej služby sa stávajú nástrojom prispôsobovania a znejasňovania činov komunistického režimu, ktorý prenasledoval a kruto trestal svojich odporcov – pričom mnohí za svoje odvážne postoje zaplatili životom. Vo svetle tejto historickej paralely vyznievajú Lorencove výroky zo spomínaného rozhovoru mimoriadne cynicky. Dôkazom toho je hneď úvodná „Kádrovák“, alebo nasledujúca „Diskrétnosť“. Lorenc sa v tajnej službe špeciálne venoval kryptológii, resp. šifrovaniu. Riadil vývoj šifrovacieho automatu, ktorého bol autorom. Túto jeho činnosť zachycuje pieseň „Kryptológ“. Zhudobnenie a prebásnenie výrokov ex-šéfa ŠtB Alojza Lorenca je venované obetiam perzekúcií, represií a vrážd komunistického režimu. „Puntičkár je prvým dielom malého príspevku k pochopeniu dejín zahmlievania.“ povedal Miro Tóth. „Ak je to o tom stredovekom princípe, kedy existoval šašo na ulici, ktorý pod zámienkou vlastného bláznovstva pomenúva veci bez cenzúry, potom je naša úloha splnená. Máme ten najlepší materiál, ktorý by sme sami nevymysleli“, dodáva Miro Tóth. Kapela na sociálnych sieťach zverejnila prvý klip, a to k titulnej piesni „Puntičkár“, ktorý režíroval Ivan Ostrochovský. Predný obal albumu vytvorila grafička Tereza Maco. Vyobrazený portrét psa s náhubkom je reminiscenciou udalosti z augusta 1986, keď vlčiaci pohraničnej stráže na slovensko-rakúskej hranici roztrhali mladého klarinetistu a študenta Hartmuta Tautza. Nahrávka vznikla v štúdiu Smile4U v Bratislave. O mix a mastering sa postaral Majo Džubák. Album „Puntičkár“ je nevšedný výstredný umelecký pokus, ako dnešnej generácii priblížiť časy nie tak dávno minulé. K dispozícii na vinyle a digitálne.

EDUARD KOPRNA, hodnotenie: 3,8/5

Back to top button