Rakúski démoni a ich nový album
V kresťanskej démonológii je Belphegor démon a jeden zo siedmich kniežat pekla. V neskoršej kabale je Belphegor démon, ktorý pomáha robiť ľuďom objavy. Podľa klasifikácie démonov Petra Binsfelda je Belphegor hlavným démonom smrteľného hriechu, ktorý je v kresťanskej tradícii známy ako lenivosť. Toto ale nie je typické pre rakúsko-českých satanášov BELPHEGOR, aj keď názov skupiny je zvolený podľa tohto démona. Napr. cez covidové obdobie boli snáď koncertne najaktívnejšou skupinou, napriek tomu, že jadro skupiny pochádza, čo sa týka covidových opatrení, z ultrakonzervatívneho Rakúska. Napriek covidu skupina nezaháľala a dňa 24.6.2022 vypustila na svet 12-teho démona so symbolickým názvom „The Devils“, opätovne pod krídlami Nuclear Blast. Jedná sa asi o najprepracovanejšiu nahrávku v ich viac ako 30ročnej kariére, znie zdrvujúco a dynamicky a pritom je to zároveň asi najmelodickejšia nahrávka, akú stvorili. Rozhovor vznikal počas juhoamerického turné, tak sme zabrúsili aj do tejto problematiky, Helmuth, máš slovo.
Zdar Helmuth! Vraj ste na turné v Južnej Amerike. Ako to tam vyzerá? Pod pódiami asi divoko? A mimo pódií?
Bol to bláznivý zájazd so 14 magickými smrtiacimi zastávkami. Na tomto turné sme stretli veľa starých aj nových priateľov, bolo nám potešením. Cestovanie po Latinskej Amerike je výzva, nie je to pre slabých. Keď máte takmer každý deň lietať, tak sa dostanete do akéhosi „režimu prežitia“. Nedostatok spánku je slabé slovo, ale stojí to za to, ľudia sú tu takí oddaní extrémnemu metalu, že je to úžasné. Preto od roku 2006 znovu a znovu cestujeme po Latinskej Amerike. Mali sme štyri vypredané predstavenia, každý deň plné sály. Toto bolo určite naše najúspešnejšie turné a bolo to veľmi vzrušujúce, vystupovať pre viac ako 500 ľudí denne a prinášať diablovu hudbu do Južnej Ameriky. Pozdravujem aj CRYPTA, NERVOCHAOS a našich bratov KRISIUN. Milujem mestá ako Sao Paulo, Bela Horizonte, Čile je krásne a Argentína tiež, architektúra je takmer v európskom štýle.
Poďme k novinke „The Devils“, ktorá vyšla 24.6.2022 opäť u Nuclear Blast. Od predošlého albumu „Totenritual“ ubehlo predlhých 5 rokov, čo je najdlhšia pauza medzi albumami v histórii BELPHEGOR? Prečo?
Serpenth a ja sme veľmi hrdí na „The Devils“. Považujeme ho za náš doteraz najvyzretejší a najpestrejší album. Už sa nevieme dočkať, keď bude vydaný. Hoci obmedzenia okolo covidu, ktoré to neustále odďaľovali, boli priťažujúce a nezmyselné, využili sme čas tým, že sme medzi albumami cvičili ešte viac, ako sme mohli v minulosti, čo nám umožnilo vymýšľať dokonca nové aranžmány v rámci nášho charakteristického zvuku. A oplatilo sa investovať toľko času navyše do tejto dvanástej obety. Je dôležité čo najlepšie využiť situácie, ktoré sú mimo našej vlastnej kontroly. Celý proces bol náročný a naozaj znieme presne tak, ako sme chceli v roku 2022. Hail!
BELPHEGOR som spolu s MARDUK zaregistroval ako koncertne najaktívnejšiu skupinu vôbec, covid – necovid, stále ste hrali a všade? Nebáli ste sa? Teba to napr. nechytilo?
Báť sa chrípky? Prežil som otvorený hrudník, operáciu srdca a vírus týfusu, takže odpoveď je, že vôbec nie. Čím viac sa obávate, tým ľahšie ochoriete. Ukradli nám 2 roky z našich životov, tak to vidím ja. Bojovali sme a chodili na turné, ako sa len dalo, určite nám sem-tam nejaké zrušili, ale zvládli sme to. No ale veľa kapiel sa odstrihlo a kapitulovalo, my a niektorí iní vyššie spomenutí nie a v týchto divných časoch sme absolvovali dve turné po EÚ. Zdá sa, že sa konečne všetci vrátili do „nového“ normálu. Rakúsko bolo zvláštne so všetkými obmedzeniami a každý týždeň sa menili informácie. Podľa mňa to celé bolo absurdné, všetky tieto blokády neskutočné. Povedali nám, že všetci zomrieme. Najväčšia mediálna propaganda, kým som bol na tejto zemi a všetci sme videli, aké ľahké je vymývať mozgy ľuďom prostredníctvom národných a sociálnych médií. Preto sme urobili tieto kontroverzné texty pre TOTENTANZ – DANCE MACABRE, kde spievam v jednej strofe „TOTENTANZ – o dave bez tváre“. Len v tejto jednej vete môžete interpretovať veľa rôznych vecí. Každopádne, pred desiatkami rokov som prestal pozerať televíziu, pretože som nechcel byť súčasťou týchto hier. Je smutné, že tentoraz sa nikto nevyhol rozsiahlemu dopadu tejto „udalosti“. Bolo by to zábavné, keby to nebolo také frustrujúce. Počas nedávneho juhoamerického turné sme mali dve krajiny, kde letušky nútili ľudí počas letu nosiť „dve masky“… vládne hlúposť, čo vedie k diskusiám, ktoré tu nechcem začínať. Ukazuje mi to stav ľudstva v roku 2022. Potreboval som sa dotknúť tejto témy „veľkej farmácie“ a ziskovej „medicíny“. Malo to hrozný dopad na takmer každého na tejto planéte, zatiaľ čo pre niektoré kurvy to bol najväčší obchodný podvod všetkých čias. Takto vidím veci a nevadí mi, ak tu so mnou ľudia nesúhlasia. Umenie musí byť konfrontačné a lámať tabu. Ak nie, je to len odpad. V roku 2022 je všetko také citlivé, žijeme v časoch kultúry rušenia, je to hrozné pre slobodu prejavu. Mali by sme skončiť s cenzúrou. Kastrovať umenie je zlomyseľný čin. Nepotrebujem, aby mi niekto hovoril, čo a ako máme robiť, ani nemusíme kľačať, modliť sa a plaziť sa pred akoukoľvek postavou alebo inštitúciou.
Zarazilo ma označenie hudobného štýlu v promo materiáloch ako death metal. No neviem, prvky death metalu tam sú, ale každopádne „The Devils“ ja po prvých vypočutiach považujem za historicky najmelodickejší album BELPHEGOR, súhlasíš? Aby si to nepochopil zle, to nie je výčitka, a teším sa, keď vinyl sa ocitne u mňa doma, už to chcem počúvať iba z asfaltu…
Je to BELPHEGOR až do špiku kostí. Boli sme jednou z prvých kapiel, ktoré vytvorili tento štýl hrania brutálneho death metalu a pridali sme k tomu chladné black metalové vplyvy, akúsi symbiózu oboch žánrov, pričom sme sem tam pridali aranžmány NWOBHM a klasické skladateľské nálady. Viac-menej melodický, viac-menej death metal, na takéto otázky neviem odpovedať. Nič neplánujeme a vždy sme mali chladné melódie, niekedy možno viac a niekedy menej. Každá LP platňa má svoju atmosféru a zvuk. Keď začíname s novým projektom, často meníme producentov a nahrávacie štúdiá, takže zostávame nadšení a udržiavame oheň, aby sme vytvorili naše autentické zlo.
Ja som tam v jednej skladbe započul aj ženský vokál, kto to je?
CREATURE OF FIRE je našim novým experimentom. Začlenili sme posadnuté ženské spevy gréckej speváčky Fany Melfi. Fany na tej skladbe odviedla skvelú prácu a je ju počuť aj počas akustického gitarového outra brutálneho bangeru, ktorým je DAMNATION – HÖLLENSTURZ. Skladba CREATURE OF FIRE je skutočne iným zakončením albumu BELPHEGOR ako obyčajne, s rituálnou, šamanskou atmosférou z monotónnych tympanov, týchto ženských chorálov a akustických gitár. A musím sa priznať, som veľmi zvedavý, ako túto skladbu prijmú naši priaznivci. Je to úplne odlišné od toho, čo sme zložili predtým.
Keď pozerám, že na novom albume spolupracoval aj Jens Bogren, ktorý je okrem iného zodpovedný za extrémnu melodickosť posledných albumov KREATOR, už asi viem, ktorá bije (melodickosť nového albumu). Ako sa ti s ním spolupracovalo v Fascination Studios?
Áno, tentoraz sme mixovali aj masterovali vo Švédsku a nahrali sme tam aj bicie. Náš talentovaný krajan David Diepold nahral bicie na tomto albume. Producent Jens Bogren využil na tomto albume všetky svoje znalosti a vďaka brilantnej a masívnej produkcii rozžiaril zvukové koláže ako majestátny diamant. Ak bude opäť dostupný, keď začneme tvoriť nový projekt, určite s ním chceme urobiť aj druhý album, odviedol fenomenálnu prácu. Od kompozície po texty a až po obal albumu sme zamerali našu energiu na úplne každý aspekt a sme veľmi hrdí na náš dvanásty album s názvom THE DEVILS.
Musím uznať, že nový album okrem melodickosti je dynamický a zvukovo veľmi rozmanitý, nenudí ani chvíľu. Bol to vaším cieľom toto dosiahnuť a aj preto ste siahli po tejto spolupráci?
Áno, vždy experimentujeme v rámci nášho charakteristického zvuku. Tentokrát sme urobili veľký krok vpred. Pre mňa nebolo dôležité nahrať priemerný black alebo death metalový album, nie som hippie. Musí to byť autentické, surové a šialené. Najdôležitejšia vec: čo najviac zlovestnejšie, ako sa len dá. Ponorenie sa do temnejších aspektov ľudskej mysle je hodné skúmania a temné umenie by nemalo byť cenzurované. Som ateista, ale témy satanizmu sú niečo, čo si vážim – napríklad nežiť v strachu pred súdom a kráčať životom po vlastnej ceste.
Byť bubeníkom v BELPHEGOR je veľmi náročne, opäť ste bez bubeníka. Album nahrával David Diepold, rátate s ním aj na živé vystúpenia? Ak nie, kto to bude? Len prosím, nie automat, alebo sample, to by sa k show BELPHEGOR nehodilo… Vraj ste uvažovali aj o českých bubeníkoch, neuspeli?
Hľadali sme hlavne niekoho z Európy, áno. Sme veľmi nároční a môže byť ťažké hrať v BELPHEGOR. Bola tam prihláška od pár českých bubeníkov, áno, ale my naberáme iba hudobníkov, ktorí naživo odvedú 100 percent. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Rakúšan David Diepold je vynikajúci bubeník. Prijali sme ho, aby s nami nacvičil a nahral THE DEVILS. Bol ideálnou voľbou. Tento muž patrí medzi 10 najlepších svetových metalových bubeníkov. Svojím organickým a precíznym bubnovaním priniesol do skladieb veľa a ešte viac rozžiaril skladby na THE DEVILS. BELPHEGOR sme v samotnom jadre ja a Serpenth. My reprezentujeme kapelu. A vždy sa snažíme na vystúpenia zohnať novú krv, aby boli vzrušujúce a oheň horel ďalej.
Používate spojenie anglických a nemeckých textov, aj v rámci jednej skladby, napr. „Totentanz – Danse Macabre“, aký cieľ týmto sledujete? Čo lepšie vyjadrí nemčina alebo čo angličtina? Alebo je to kvôli fonetike jazyka?
Každý prvok je vytvorený tak, aby vyjadril zlovestnú atmosféru, ktorú v BELPHEGOR hľadáme. Napríklad latinčina je v podstate mŕtvy jazyk, ktorý dáva obzvlášť strašidelný tón, nemčina znie agresívne a brutálne, vtedy spievam vo svojom materinskom jazyku, perfektne sa hodí na príkazy s drsnou výslovnosťou a niektoré citáty nemôžete preložiť bez toho, aby ste ich neznehodnotili, to isté platí pre latinčinu. Nemecké texty používame od roku 1994 na 7-palcovom singli “OBSCURE AND DEEP”, boli sme určite prvá kapela v Európe v žánri death/black metal, ktorá s tým začala. S latinčinou sme začali tuším okolo roku 1997 na LP BLUTSABBATH. Je to jedna z našich poznávacích značiek, že na našich albumoch môžete počuť tri jazyky. Angličtine sa dá dorozumieť na celom svete. Témy, ktoré používame, sú univerzálne, všade na svete sú ľudia, ktorí sa búria proti tomu, čo je nám vnucované, čo presahuje akýkoľvek konkrétny jazyk alebo éru. Sloboda a skúmanie sú hodnoty, ktoré by všetky ľudské bytosti mali hľadať vo svojom živote, podľa môjho názoru. Preto sú zlovestné a bizarné prvky vhodné pre BELPHEGOR.
O čom sú celkovo texty na novom albume?
Samozrejme, nech sa páči: RITUS INCENDIUM DIABOLUS: Je to o mojom uhle pohľadu, keď vstúpim na pódium. Tu som úplný, magický sprievod diabolskej blaženosti. Keď uvoľňujem tie najzúrivejšie sily pekla, posadnutý opojným zlom, ktoré zatieňuje život a vytvára konečný rituál ohňa a smrti – všetci sa stanú jedným v službách kozieho boha Dominusa. Koncert BELPHEGOR je sprievod, v ktorom necháte svojich démonov tancovať. Hneď, ako počujem intro a zapálim kadidlo predtým, ako vystúpim na pódium, zostúpim do inej sféry a dostanem sa do tranzu. Baví ma opúšťať svoje telo na viac ako jednu hodinu počas vystúpenia BELPHEGOR, nechať démonov, aby ho ovládli a úplne sa podrobiť hudbe, je to potešenie. Skoro sa odbavím, ak je ceremónia skvelá a publikum sa stáva divokým pri oslavovaní death metalu. Keď uvidíte živé vystúpenie BELPHEGOR, zažijete to, o čom hovorím. Naozaj si to vyžaduje daň na vašom tele a ušiach, aktivuje vašich vnútorných démonov, ktorí sa vznášajú nad vami. BELPHEGOR je krv v mojich žilách a živé vystúpenie je toho skutočným príkladom. THE DEVILS: Ultra ťažká a najbrutálnejšia skladba na albume, jedna z najšialenejších skladieb, aké sme kedy zložili. Titulná skladba, to je BELPHEGOR až na kosť. Heretické texty proti náboženstvu všeobecne. Výber z textu: „Odhaľujem tvoje zlo a bezbožnosť. Nechávam ťa triasť sa. Som vyzbrojený hrôzostrašnosťou. Reprezentujem nadradenosť. Diabli!“ GLORIFIZIERUNG DES TEUFELS: Veľmi pomalá skladba, s množstvom strašidelných melódií a akustických gitár. Black metalový refrén je melodický a má takúto typickú studenú melódiu BELPHEGOR. Podľa mňa veľmi dôležitá a poetická veta vo verši: „Tiene sú ohnuté, jeho prítomnosť škodí“, pojednáva o kozom bozku, „Osculum Infame“ [nazývanom aj bozk hanby], kde aby zviedol ženu, musí si kľaknúť a pobozkať ho na zadok, aby mu prejavila oddanosť cez degradáciu. Niektorí boli tak motivovaní vtiahnuť svoj jazyk dovnútra. Úloha mohla byť tiež obrátená, pričom čarodejnica bola príjemcom bozku. Amen! Väčšina tejto piesne je v nemeckom jazyku, spievam teda vo svojom materinskom jazyku. Znie to zlovestne a drsne. Samozrejme, že pri takejto téme nemôže chýbať ani čierny rakúsky humor a patrí to k zážitku. Týchto tém som sa už predtým dotkol aj na albume WALPURGIS RITES – HEXENWAHN, ale je to veľmi zaujímavé a chcel som ísť hlbšie. DAMNATION – HÖLLENSTURZ: Ďalšia brutálna diabolská skladba. Napísané z pohľadu démona Bephegora. Žije v jaskyniach, vo večnom zatratení a zbiera duše, požiera srdcia a oči svojich obetí. Obsah refrénu: Brána tmy – pieskovisko času. Koza ov hriech-hriech – s korunou z lebiek. Prekliatie – požieram oči. Prinášam kúzlo – kúzlo o skazenosti. KINGDOM OF COLD FLASH: „Jeden z najšokujúcejších kriminálnych prípadov s akými sme sa kedy stretli,“ povedal prokurátor na schizofrenického vykrádača hrobov, ktorý vykopal 29 tiel mladých dievčat. Ľudia už pokryli každý predstaviteľný aj nevyspytateľný prejav skazenosti, krutosti a zvrátenosti. Táto pieseň rozpráva skutočný príbeh geniálneho historika, ktorý trávil noci ležaním na čerstvých hroboch, počúval náreky mŕtvych dievčat, vykopával ich a mumifikoval ako veľké bábiky. Z textu – „29 smútiacich matiek – opustili ste svoje dievčatá. V studenej rakve. Pomodlil som sa a priviedol som ich domov. Zahrial som ich. Kráľovstvo chladného mäsa.“ Skurvená nemecká rýchla pancierová päsť, rýchla ako peklo.
Ktoré skladby z novinky máš najradšej?
Ako som povedal, album je zatiaľ náš najrozmanitejší a najvyspelejší a každá zvuková koláž stojí sama za seba. Bolo by ťažké vybrať ktoré sú moje obľúbené, ale tie najrýchlejšie a brutálne skladby sa vždy najlepšie hrajú naživo. Na druhej strane sme na pódiu od roku 2019 hrali aj VIRTUS ASINARIA – PRAYER a je to skvelá živá skladba aj s jej pochodovým pomalým bubnovaním a opakujúcimi sa rifmi. Rovnako ako v názve je to monotónna modlitba.
Taký dojem z novinky mám, že ste mali úmysel sa katapultovať z 1 ligy medzi black metalovú extraligu, medzi kapely typu BEHEMOTH, DIMMU BORGIR a pod. Som ďaleko od pravdy?
Divná otázka, prepáč chlape. Nehľadáme konkurenciu, len sebarealizáciu. Posúvame sa na ďalšiu úroveň len pre náš vlastný prospech a prospech našich fanúšikov. Sme poctení, keď ľudí baví naša hudba, o tom to celé je. Vždy sme boli hermetickí a robili sme si svoje veci vo vlastnej ríši, kráčali sme vlastnou cestou a robili sme vlastné rozhodnutia, nikdy nás nezaujímalo, čo robia iné kapely.
Seth Siro Anton opäť vytvoril dobrý, typicky belphegorovský artwork. Dá sa považovať už za vášho dvorného umelca? Ale je fakt, že po pozretí coveru ma napadne jedno slovo, „The Devils“…
Seth je vynikajúci, perfektný umelec na oživenie konceptov, ktoré si ja predstavujem. Vždy preferujem prácu so zanietenými, kreatívnymi ľuďmi. Ešte lepšie, ak počúvajú alebo hrajú metal. S ním je vždy radosť pracovať. Témy BELPHEGOR sa budú vždy točiť okolo zla a nejasných obrazov, to nás inšpiruje. Seth a ja sme skvelý tím. Pre BELPHEGOR už urobil štyri obaly, počnúc rokom 2006 a coverom PESTAPOKALYPSE VI. Obal THE DEVILS je ovplyvnený renesančnou a stredovekou maľbou. Chceli sme, aby to nebol obyčajný Ježiš s nožmi alebo klincami v tele, išli sme do rúhania, ktoré je trochu sofistikovanejšie, ak to tak môžem povedať, haha. Pre mňa bolo tiež veľmi dôležité mať krokodíly, pretože podľa mňa sú okrem ľudí na prvom mieste v potravinovom reťazci. Roky som študoval tieto fascinujúce zvieratá, takže nastal čas použiť tieto smrtiace beštie na našom obale, ktoré tam predstavujú dar prírody večnej nemilosrdnosti. Môžete sa prechádzať s levmi, plávať so žralokmi, ale s krokodílom sa nezabavíte ani vo vode, ani na súši.
Poďme od novinky, stále popíjaš už iba červené víno? V Južnej Amerike je zopár dobrých značiek. Btw, ako ti chutilo to slovenské? Možno si nespomenieš, ale jedno som ti doniesol do Viedne po rozhovore predtým J.
Človeče, naozaj si nepamätám, v tom čase sme pravdepodobne vyprázdnili niekoľko stoviek fliaš, ale ďakujem veľmi pekne. Takéto darčeky sú vždy vítané. Červené víno [nie suché], ktorému som verný a aj ďalší z nápojov, ktorý nám priniesol veľa zábavy a zanechal v mojom živote veľa dojmov od začiatku roku 2000, je pán Jack Daniels on the Rocks. Ak to tak môžem povedať, BELPHEGOR nikdy nebol úzkoprsý, vždy sme si nadmieru užívali. A boli sme známi tým, že boli párty zvieratami. Samozrejme, v roku 2022 sme oveľa sústredenejší a extrémne excesy sú väčšinou preč. Napriek tomu stále niekedy oslavujeme a rozbijeme sa tak, až sa rozpúta peklo.
Na ktorých festivaloch sa ti hráva najlepšie? Čo napr. Brutal Assault, Gothoom či fínsky Steelfest?
No na festivaloch oslovíte väčšie davy, je toľko skvelých festivalov na ktorých sme už hrali, niektoré dokonca párkrát. Nemôžem povedať, koľkokrát sme boli na BRUTAL ASSUALT, aspoň 5-6 krát a je to geniálne, áno. Tiež GOTHOOM bol úžasný, keďže sme mohli prezentovať naše špeciálne pyrotechnicko-ohňové vystúpenie. Výborné spomienky mám aj na Steelfest, kde sme boli v 2019 roku. Na každý z týchto festivalov sa rád vrátim.
Je ti jedno, či hráte v malom klube alebo napr. vo Wackene pred 50.000+ ľuďmi? Robíš vo vystúpeniach dáke rozdiely?
V prvom rade musím uznať, že živé show BELPHEGOR sú podstatou kapely, na pódiu môžeme ponúknuť skutočnú prítomnosť. Pokiaľ sa publikum zaujíma o to, čo robíme, je to skvelý pocit a je to potešenie. Niektoré z najlepších vystúpení sú v malých kluboch. Na druhú stranu s veľkými festivalmi prinášame skvelú pódiovú show s obrovskými transparentmi, pyrotechnikou a ďalšími prvkami pre veľmi atmosférické predstavenie. Takže obe sú zaujímavé a majú svoje čaro a vždy sa snažíme urobiť skvelý rituál a vypáliť naše piesne do hordy s totálnou brutalitou.
Záverom ti prajem veľa energie do ďalšej tvorby.
Dobre. Ďakujeme za podporu a priestor vo vašom časopise. Vidíme sa na ceste do pekla a tešte sa na nový album THE DEVILS, ktorý vyšiel v júli 2022.
S úctou Helmuth.
Necrobutcher666, Preklad: Juraj Bednárik