Milovníci I. svetovej vojny 1914 z Ukrajiny opäť vyrážajú do útoku
Ukrajinci, posadnutí prvou svetovou vojnou, ako už naznačuje ich samotný názov s rokom, kedy sa rozpútala prvá svetová, prichádzajú na hudobný metalový trh s novinkou, ktorá už teraz valcuje ako pancierový tank reproduktory a ušiská svojich starých ale i novo nájdených fanúšikov. Ich v poradí tretí album „Where Fear and Weapons Meet“ je cenným zárezom na pažbu a pri svojom vydaní spôsobil mimoriadne šum a vzrušenie na všetkých poliach. Viac o kapele, ale i albume prezradili spevák Ditmar a gitarista Vitalij.
Ide o váš tretí album, na ktorom sa zaoberáte 1. svetovou vojnou, čiže dohromady ide 30 skladieb plných príbehov, mapujúcich historické udalosti tých čias. Je zrejmé, že popri hudbe venujete osobitnú pozornosť aj textom, pretože je určite veľmi zložité prerozprávať dlhý príbeh jednotlivca v relatívne krátkej skladbe. Ako sa pripravujete na písanie textov? Študujete históriu, rozprávate sa s historikmi, navštevujete archívy?
Ditmar: Nie, históriu z nás neštuduje nikto. Ja osobne som právnik a bol som aj marketingový manažér. Pred 15 rokmi som sa venoval archeológii. História, ako taká, ma fascinovala odjakživa, a preto čítam veľa kníh o vojakoch a pozerám filmy, a to všetko hlavne o prvej svetovej vojne. Nezaujíma ma masové zabíjanie vo vojne, ale osobitné príbehy jedincov, ich vojnové osudy a vášnivo pátram po takýchto príbehoch, kde sa len dá, čiže využívam napríklad aj vojenské zbierky a dochované predmety, ktoré mi často ponúknu inšpiráciu.
Keď už hovoríme o začiatkoch kapely, čo/kto ťa inšpiroval začať sa zaoberať 1. svetovou vojnou?
Ditmar: Začalo to už v mojom detstve na príbehoch o mojom pradedovi, ktorý bol maďarským vojakom a neustále mi moja rodina rozprávala o ňom a o tom, čo zažil vo vojne, o bitkách, v ktorých bojoval a ako žil. A keďže moja ďalšia vášeň je hudba, rozhodol som sa, že tieto dve veci spojím v mojom živote, a tak sa zrodila kapela 1914.
Pieseň „…and a Cross Now Marks his Place“ je špecifická z rôznych dôvodov – jedným je hudobný hosť a ďalším je obsah piesne…Mohli by ste sa k hosťovi vyjadriť, ako ste ho primäli k spolupráci s vami?
Vitalij: “…and a Cross Now Marks his Place“ je pre nás špeciálna pieseň aj z iných dôvodov. Keď sme dokončili jej hudbu, chceli sme v nej, po prvýkrát v našej tvorbe, použiť čisté vokály. Zistili sme, že potrebujeme niekoho, kto ich vie zaspievať veľmi dobre, ale zároveň je dobrý aj death vokáloch. Žiaľ, my sme toho v tom čase neboli schopní, teda aspoň určite nie tak, ako sme si predstavovali, a preto sme si povedali že by sme si opäť pozvali hosťujúceho speváka. Na minulom našom albume to bol spevák Dave Ingram z BENEDICTION a tento raz sme oslovili Nicka Holmsa, lebo milujeme PARADISE LOST a ich tvorba, ako aj on samotný, nás značne inšpirujú. Bolo to super rozhodnutie. Poslali sme mu túto skladbu, ktorá sa mu veľmi páčila a povedal, že do toho pôjde s nami s radosťou. My sme skoro padli na zadok, keď nám to oznámil a boli sme veľmi šťastní. Spolupráca prebehla hladko, pán Holmes je skutočný profesionál a celé to dopadlo nad naše očakávania.
Kde/ako ste našli list, ktorý tvorí obsah tejto piesne?
Ditmar: Strávil som veľmi veľa času hľadaním listov vo vojenskom archíve a preberaním sa týmito listami z prvej svetovej vojny, ktoré sa posielali z bojiska a našiel som si okolo 1000. Každý deň som ich prečítal okolo 10 či 15, niekedy aj okolo 100. Jedného dňa som natrafil na spomínaný list, ktorý sme si vybrali ako text uvedenej piesne naspievanej Nickom. Keď som ju našiel a prečítal, uvedomil som si, že text sa dá spievať presne tak, ako je napísaný a o chvíľu som mal hlave melódiu, ktorú som si hneď začal spievať v hlave spolu s textom. Následne sme ju dali do skutočnej hudobnej formy a fungovalo to.
Sú na tomto albume aj ďalší hudobní hostia?
Vitalij: Na každom našom albume máme hostí, ktorí sú zakaždým iní a tentokrát tomu nebolo inak. Okrem Nicka sme na nahrávanie pozvali krásnu a nesmierne talentovanú Annu Sedičenko, ktorá aj hrá na píšťalu – tá bola prizvaná aj na minulý album „The Blind Leading the Blind“, aby zahrala na husle v skladbe „PasschenHell“. Nahrávania sa tiež zúčastnil Alexander Posnuchov, ktorý nám vypomáhal so zvukmi na nahrávke a tiež pár umelcov, ktorí nám nahrali orchestrálne časti.
Ditmar: Samozrejme nesmieme zabudnúť na folkového pesničkára z Ukrajiny menom Sasha Boole, ktorý je našim známym a vokálne podieľal sa na piesni „Coward“. Keď som napísal hudbu, uvedomil som si, že to nie je vôbec o black metale ani death metale, či blast beats, ale len o niečom jemnejšom s bendžom, harfou, troškou bicích – pri sedení okolo ohňa napríklad. On si hudbu prispôsobil a bol som veľmi rád, že výsledok je taký úžasný. Je to jednoznačne jedna z mojich obľúbenejších na tomto albume.
Je týchto 11 skladieb v chronologickom poradí, ako sa to stalo v skutočnosti? Čo bolo vašou prioritou pri výbere konkrétnych historických udalostí pre tento album?
Ditmar: Nie, vybral som si rôzne na seba nenadväzujúce skutočné historické udalosti z rôznych období prvej svetovej, ale je pravda, že začína atentátom na Franza Ferdinanda a končí tým, ako sa partia jeho známych rozpráva nad jeho hrobom. Ten záver má byť ako očista, ako uzavretie celej tej šialenosti, ktorú spustila jeho smrť. Posledná skladba teda nie je o nejakej udalosti, ale o vyjadrení pocitov a emócií a o nezmyselnosti vojny. Prioritou pri výbere historickej udalosti, či osudu, je len to, že ten príbeh ma musí osloviť. Keď cítim, že ide o zaujímavý osud, viem, že to chcem spievať a idem do toho.
Album je už vonku, keď hovoríme, ako si spokojný so spätnou väzbou od fanúšikov a ľudí v hudobnom priemysle?
Vitalij: Sme až zaskočení s reakciou ľudí, nečakal som to, že bude okolo toho taký humbuk, umiestnenie v hitparádach a veľa písomných a iných reakcií a sme veľmi radi, že sa ľudom tak veľmi nahrávka páči. Je to veľmi príjemné vedieť, že to nebola márna robota. Keď sme ho nahrali, nebol som si istý, ako to dopadne, lebo všetko sme robili inak ako pri nahrávaní predchádzajúcich našich albumov.
Album nesie názov „Where Fear and Weapons Meet“. Keďže skladba s takýmto názvom neexistuje, aký bol konkrétny dôvod rozhodnúť sa nazvať album takto?
Vitalij: Pravdou je, že žiadna taká pieseň nenachádza, ale tento názov ide hlboko do histórie našej kapely, až k nášmu prvému albumu „Eschatology of War“. Náš prvý singel „Caught in the Crossfire“ je príbeh, ktorý je podaný z perspektívy vojaka skrývajúceho sa v zákopoch, premýšľajúceho o tom, že sa nachádza na mieste, kde sa stretáva strach a zbrane.
Ditmar: Túto myšlienku sme chceli priniesť do pozornosti ľudí, že to bolo o tom, že buď zabi alebo budeš zabitý a je to v podstate o prežití.
Ako ste podľa teba hudobne napredovali s týmto albumom? Aplikovali ste nejaké nové nahrávacie stratégie alebo špeciálny prístup k procesu skladania?
Vitalij: Som veľmi sebakritický, čo sa týka môjho hudobného napredovania, lebo ja osobne som nespokojný s tým, ako hrám. Keď však hovoríme o albume celkovo, musím povedať, že každý krok, ktorý sme urobili, sa veľmi líšil od toho, čo sme kedysi robili predtým. Covid nám zmenil situáciu úplne inak a celý rok 2020 vyšiel navnivoč. Nakoniec sme mali málo času, lebo chceli sme vydať album ešte v tomto roku 2021. Aj keď sme mali nápady, témy, riffy, podnety, avšak všetok skladateľský proces sme dali dohromady za tri mesiace a ani sme si nemali čas si všetko spolu prejsť, lebo sme ani nehrali naživo pre covid. Zmenili sme štúdio, teraz sme strávili nahrávanie v profesionálnom štúdiu s parádnymi zvukármi, u nás, v našom meste. A dúfame, že takto budeme napredovať aj naďalej.
Budúci rok vás čaká dlhé trojmesačné turné po Európe, vrátane Košíc na Slovensku, myslím, že môžeme očakávať veľkolepú show, keďže máte oblečené aj kostýmy vojakov a pravdepodobne môžeme očakávať nejaké extra efekty, projekcie?
Ditmar: Na show si dáme záležať, viete, že nosíme uniformy, ale tie meníme od albumu k albumu, sú to uniformy zakaždým od inej armády. Jasné, že budeme umazaní od blata – blato musí byť, haha. A čo sa týka iných vecí, určite budeme mať aj poriadne rekvizity, ale nevieme či bude možné doniesť niečo obrovské, ale ak sa bude dať, tak určite.
Vitalij: Tešíme sa na naše turné, lebo bolo depresívne nehrať skoro dva roky, ovplyvnilo to každého z nás. Prídeme s lepšou show než kedykoľvek predtým.
Ak by si si vedel predstaviť urobiť živé vystúpenie z roku 1914 tak veľké a skvelé, ako sa len dá, bez ohľadu na priestor a peniaze, aké by to bolo?
Ditmar: Chcel by som urobiť obrovský festival na pevnosti Fort Douaumont s predvedením zbraní, tankov, budeme stáť na nich a spievať a hrať – to by sa mi páčilo, alebo mať koncert na nejakom dôležitom historickom mieste alebo bývalom bojisku niekde v Karpatoch.
Zdá sa, že vašu kapelu čakajú veľké veci v budúcnosti, budete mať rozsiahle turné, na ktorom budete propagovať album, ktorý sa stáva obľúbeným u fanúšikov. Aké ďalšie ambície máte ako kapela a ako jednotlivci?
Vitalij: Ja ani nemám žiadne, okrem toho, že sa chcem zlepšiť a stať sa profesionálnym hudobníkom a odísť z mojej kancelárskej roboty. Ditmar: Chcem, aby naša kapela bola významná, ako sa len dá, určite nie v komerčnej sfére, ale v našom metalovom svete, chceme hrať pre obrovské množstvo ľudí a ja osobne sa chcem sa profesionálnym spisovateľom, ale do toho sa musím ešte pustiť, haha.
ADRIANA AMARTH
1914 live: 13.03.22 AT – Vienna / Viper Room 14.03.22 SK – Kosice / Collosseum 15.03.22 HU – Budapest / Blue Hell 18.03.22 IT – Venice / Revolver Music Hall 19.03.22 IT – Rome / Traffic Club 20.03.22 IT – Milan / Legend Club 22.03.22 FR – Toulouse / Le Rex 23.03.22 ES – Bilbao / Azkena 24.03.22 ES – A Coruña / Mardi Gras 25.03.22 PT – Porto / Metalpoint Club 26.03.22 PT – Lisbon / Side B Rocks 27.03.22 ES – Madrid / Wurlitzer 29.03.22 ES – Zaragoza / Sala López 30.03.22 ES – Barcelona / Razzmatazz 3 31.03.22 FR – Lyon / Rock n Eat 01.04.22 CH – Martigny / Sunset Bar 02.04.22 CH – Basel / Sommercasino 03.04.22 AT – Salzburg / Rockhouse Bar 06.04.22 DE – Trier / Mergener Hof 07.04.22 DE – Erfurt / From Hell 08.04.22 DK – Odense / Posten 09.04.22 DK – Copenhagen / Amager Bio 10.04.22 DK – Aalborg / Studenterhuset 12.04.22 SE – Stockholm / Hus 7 13.04.22 SE – Gothenburg / Valand 14.04.22 NO – Oslo / Inferno Metal Festival 15.04.22 DK – Kolding / Godset 16.04.22 DE – Hanover / Béi Chéz Heinz 17.04.22 DE – Munich / Backstage Halle (Dark Easter Metal Meeting) 18.04.22 FR – Colmar / Grillen 19.04.22 FR – Paris / Gibus 20.04.22 DE – Frankfurt / Nachtleben 21.04.22 DE – Bruchsal / Fabrik 22.04.22 DE – Lichtenfels / Ragnarök Festival 23.04.22 DE – Dortmund / Junkyard Tombstone Fest 24.04.22 NL – Eindhoven / Dynamo 28.04.22 UK – Plymouth / Underground 29.04.22 UK – Cardiff / Fuel 30.04.22 UK – Bridgwater / Southwest Heavyfest 01.05.22 UK – Birmingham / The Castle & Falcon 02.05.22 UK – London / Black Heart 03.05.22 UK – Stoke / Underground 04.05.22 UK – Manchester / Satans Hollow 05.05.22 UK – Glasgow / Audio 06.05.22 UK – Nottingham / Ye Old Salutation 07.05.22 UK – Leeds / Boom 11.05.22 BE – Bilzen / South of Heaven 12.05.22 DE – Osnabrück / Bastard Club 13.05.22 DK – Aarhus / Voxhall 14.05.22 NL – Erica / Pitfest 16.05.22 DE – Berlin / Nuke Club 17.05.22 DE – Dresden / Beatpol 18.05.22 DE – Munich / Backstage Club 19.05.22 CZ – Prague / Modra Voice 20.05.22 CZ – Ostrava / Barrak 21.05.22 CZ – Brno / Melodka 22.05.22 PL – Warszawa / Hydrozagadka |