Temné valkýry sa vznášajú nad novým albumom CRADLE OF FILTH
Ako hodinky, CRADLE OF FILTH vydávajú nový album, ktorý bol napísaný a nahraný v rovnakom roku ako 30. výročie ich debutu z roku 1994, „The Principle of Evil Made Flesh“. „The Screaming Of The Valkyries“, ktorý vyšiel 21. marca prostredníctvom Napalm Records, žije v ríši strašných a morbídnych entít... berie poslucháča do ich bludiska strašidelnej metalovej hudby. Pri príležitosti vydania tejto novinky sa nám podarilo vyspovedať človeka najpovolanejšieho, Daniela Lloyda Daveyho, ktorého všetci poznajú pod pseudonymom Dani Filth.
Ahoj Dani, za pár dní, 21. marca, vám vychádza novinka „The Screaming of the Valkyries“, prostredníctvom Napalm Records. Aké sú tvoje očakávania, dali ste tam ako kapela všetko, čo ste si naplánovali?
Áno, myslím, že sme momentálne na správnom mieste. Máme pripravené tri videoklipy. Podľa mňa je to skvelý album, zo štúdia sme neodišli, kým sme so všetkým neboli na 100% spokojní. Deň po vydaní sa konala veľká podpisová akcia v Londýne a zvyšok roka venujeme koncertovaniu práve na podporu tohto albumu.

Je to po dlhej dobe vydávania albumov pod Nuclear Blast Records vydané dielo pod novou firmou, prečo práve Napalm Records?
No práve preto, že to už bola dlhá doba. V priebehu rokov sme boli už v mnohých vydavateľstvách. Dokončili sme s Nuclear Blast zmluvu, ktorá bola na tri albumy. A rozhodovali sme sa či, stále robia to, čo sme chceli. Nechápte ma zle, bolo nám tam skvele. Milovali sme to tam a naozaj sme sa dobre bavili, bol to fantastický čas. Ale jednoducho sme cítili, že treba zmenu. Viete, nový začiatok, nový umelec, nové vydavateľstvo. Jednoducho všetko, obrátený nový list, aby sme videli, čo môžeme očakávať. A v Napalm boli skvelí. Úžasné vydavateľstvo, naozaj sa tam o nás dobre starajú, samé dobré veci. Náš manažment už mal podpísaných s nimi niekoľko kapiel, takže vedeli a mali s tamojšími ľuďmi dobrý pracovný vzťah. Takže to bolo naozaj bez rozmýšľania.
CRADLE OF FILTH je na scéne už od roku 1990, má s novinkou na konte 16 albumov, veľa z nich zásadným spôsobom prehovorilo do sveta symfonického black metalu alebo extrémneho gotického metalu, ty jediný si súčasťou kapely od začiatku, aký bol Dani v roku 1990 a aký je v 2025, samozrejme okrem toho, že si o pár rokov starší?:)
Ja mám pocit, že sa cítim stále rovnako. Moja vášeň pre hudbu je rovnaká. Je zrejmé, že váha tohto sveta rozdrvila môjho ducha tak, ako to drví každého. Samozrejme, dnes už sme profesionálna kapela. Teraz je to naše živobytie. Pracuje pre nás oveľa viac ľudí. V tomto ohľade sa to zmenilo. Je to profesionálnejšie. Ale najdôležitejšie je to, že cit pre hudbu stále existuje. Geograficky ale sme svety od seba. Teda, nie že na druhom konci sveta, veď bývam stále len 10 míľ od miesta, kde som založil kapelu. Ale je to iný svet. Zrodil som sa do sveta, kde som robil rozhovory v telefónnej búdke, pretože som nemal doma pevnú linku, nehovoriac o mobilných telefónoch. A hudba bola iná, celý postoj k hudbe bol vtedy iný. Ale myslím si, že pokiaľ oheň stále horí na tom istom mieste, myslím, že sme na dobrej trajektórii.

A ktorého Daniho máš radšej? Toho minulého či súčasného?
Terajšieho, bez debaty. Vždy som si všetko užíval tak, ako to prichádzalo a áno, užívam si práve teraz, súčasnosť. Samozrejme, rád spomínam na tie časy, ale už sú preč a už sa nikdy nevrátia. Naozaj si užívam moment, v ktorom momentálne žijem, je to myslím skvelý prístup k životu.
Zobúdzaš sa a zaspávaš s myšlienkami na kapelu? Máš stále nejaké nové vízie, nápady? Odkiaľ berieš energiu na živé vystúpenia a cestovanie s tým spojené?
No, je to súčasť môjho života, nie? Je to aj práca. Práca, kariéra, moje umenie, životný štýl. Všetko je do to akosi zviazané. Ale baví ma to, milujem to. Je to proste tak, ako to má byť. A ak máte všetky tieto veci na správnom mieste, potom si myslím že energia a túžba pokračovať v týchto veciach tu vždy so mnou bude. Myslím, že pandémia bola pre mnohých ľudí resetovacím tlačidlom. Zasiahla nás tak, že nám to poskytlo pohľad na to, aké to bolo predtým, keď ste možno boli z toho všetkého, čo ste robili toľké roky, trochu unavení. A potom zrazu je to preč a vy si uvedomíte, aké to bolo dôležité, aké špeciálne alebo ako si poviete, môj Bože, toto sa už nemusí nikdy opakovať. Takže si myslím, že to bol veľký reset pre všetkých.
Tvoj vokál je veľmi špecifický a stále má svoju silu nemennú, cvičíš a chrániš si ho nejako?
Áno, sú techniky, ktoré som používal predtým. Momentálne som na hlasovom odpočinku. Takže momentálne, ak robím nejaké hosťovačky v iných projektoch, tam hlas priebežne zvýšim, ale vo všeobecnosti som na vokálnom odpočinku. Občas mi fanúšikovia hovoria: Oh, môžeš toto vykričať? A ja hovorím, nie. A oni zase, prečo? Veď si spevák. Prečo to nemôžeš urobiť? No je to preto, lebo som na odpočinku. Ak vezmete pretekárske auto, nenaštartujete na najvyššom prevodovom stupni budete očakávať, že tá posraná vec bude fungovať za studeného motora. Momentálne je môj spôsob, ako si zachovať hlas taký, že odpočívam. Nebudem nahlas spievať, kým nezačneme skúšať na nadchádzajúce turné. Veď ako samozrejme, že spievam si v aute, ale to ani zďaleka nejdem naplno. Takže toto je moja hlavná technika na uchovanie hlasu.
Aká bola tvoja spolupráca s BRING ME THE HORIZON, keď si sa objavil v ich skladbe „Wonderful Life“? Je to veľmi odlišné od tvojho smeru. Tiež viem, že si spolupracoval aj s MOTIONLESS IN WHITE. Počúvaš tento druh hudby?
Ani moc nie. Ale urobil som podobné veci aj s TWISTED a práve som spolupracoval aj s Edom Sheeranom. Milujem miešanie protikladov. Milujem spojenie podivnej rovnováhy medzi žánrami. A tiež sa mi páči výzva, pretože nikdy dopredu neviem, ako to bude fungovať. A vždy to zatiaľ naozaj dobre dopadlo. Pri BRING ME TO HORIZON som trochu viac zasvätený, pretože moja dcéra je ich veľkým fanúšikom. A tak sme šli, nahrali sme tento track a potom sme ešte išli do Ollieho Drop Dead Clothing. Tam sme urobili nejaké veci ohľadom merchandise. Zobral som tam aj dcéru a veľmi sa jej to páčilo. Urobili sme aj nejaké spoločné fotky a podobne. A potom video, dostal som ju do videoklipu. Bolo to pre ňu skvelé, pretože sa stretla s Olliem. Bolo to také divné video a práve preto sa mi ten nápad páčil. Bolo to tak, že buď to bude lyrické video alebo nič. A Ollie povedal dobre, ja mám lepší nápad. A práve ten sa stal celkom ikonickým. Bola to veľká sranda. Naozaj som si to užil a veľmi som si vážil tú námahu, ktorú si všetci dali, aby som sa cítil vítaný. A aj kapela bola v pohode. Nakoniec som s nimi išiel na pódium na jednom veľkom koncerte, čo mali vo Finsbury Parku v Londýne pri príležitosti All Points East festivalu. Bolo to obrovské. A vystupoval som s nimi naživo pre túto jednu pieseň.
V súčasnosti má CRADLE OF FILTH relatívne ustálenú zostavu, čím je to, že za tie roky sa u teba vystriedalo množstvo hudobníkov?
Ľudia pracujú z rôznych dôvodov. Pri CRADLE OF FILTH je to veľa práce. A ľudia majú veľa požiadaviek, veľa motivácií. Poslední členovia z kapely odišli z rodinných dôvodov. Chceli byť a pracovať doma. Vychovávať deti. Presťahovať sa. Neviem už presne, aký bol koho dôvod, nedržím to všetko v hlave a musel by si ísť a nájsť všetkých tých ľudí a od nich zistiť, prečo. Ale táto kapela nie je diktatúra. Každý prispieva rovnako. Dokonca aj od nových členov, ktorí prišli do kapely len pred tromi rokmi, sa očakávalo, že napíšu niečo na túto nahrávku. A momentálne to s kapelou ide veľmi dobre. Zoe sa vydala za Ashoka, nášho gitaristu. Všetci sme im išli na svadbu v Arizone. A bola to famózna svadba. Ak ľudia odídu z kapely, viete, niekedy odídu, pretože si myslia, že inde to môžu robiť lepšie sami alebo čokoľvek iné. Ďalší odchádzajú, pretože ako som povedal, je to príliš veľa práce. A iní ľudia odchádzajú, pretože to už jednoducho nechcú robiť. Takže takto, tu je vaša odpoveď.
Kedy ste začali nahrávať nový album? Kto skladateľsky najviac prispel? Rozhodujete o výsledku celá kapela alebo hlavné slovo máš ty?
Nie, všetci pracujeme ako tím. Samozrejme, že to musí prejsť mojím schválením ako speváka, pretože ja to nakoniec musím spievať. A využívame tiež Scotta Atkinsa, nášho producenta. Pomáha to posúvať správnym smerom, ponúka svoje názory a produkčné techniky, atď. Začali sme nový materiál písať, keď sme boli na turné asi pred tromi rokmi. A odvtedy sme stále veľa cestovali a koncertovali, takže sme písali nejaké kúsky doma, niečo v hotelových izbách a veľa vecí v autobuse. A áno, všetci sa podieľali na tomto procese. Od každého v kapele sa to očakáva.
Nahrávali ste v štúdiu Grindstone Studios v Suffolku, album produkoval, nahrával, mixoval a mastroval Scott Atkins, už ste viackrát s ním spolupracovali? Má ten správny cit a pochopenie pre vašu hudbu?
Samozrejme, pretože album znie skvele a jeho produkcia je úžasná. Nie je problém pracovať s tým istým človekom znova a znova, pretože je to iný album, iné piesne, iné techniky, iné ročné obdobie, iné vplyvy. Je toľko vecí, ktoré tvoria nahrávku, už len tie rôzne piesne by samé o sebe stačili. Bezvýhradne mu veríme. Nehovorím, že v budúcnosti by sme nemohli spolupracovať aj s niekým iným, pravdepodobne budeme. Ale zatiaľ sme veľmi spokojní s tým, čo robí. A nahrávka znie vražedne.
Po lyrickej stránke ide o koncepčné dielo alebo sa skladby venujú rôznym témam? O čom sú?
Nie, radšej som, keď si ľudia prečítajú texty sami. To by som tu mohol byť celý deň. Každá skladba je entita sama o sebe, nejde teda o koncepčný album. Názov albumu vlastne vyplynul z uvedomenia si, že nás delí iba pár sekúnd od polnoci na hodinách súdneho dňa. A ja som si predstavoval, že by sme už mali počuť mýtické stvorenia známe ako Valkýry, ktoré vydávajú takzvaný smrtiaci krik, keď sú nebesia zaplnené nepriateľmi a v Asgarde nastáva Ragnarok, koniec všetkých vecí. Dalo by sa to prirovnať k apokalyptickému scenáru, ku ktorému svet momentálne smeruje. Ale album je o úteku z tohto osudu, teda je to hlavne na pozitívnu nôtu. Názov albumu je teda odvodený od kataklyzmy – to je to, čo doslovne znamená, že smrtiaci krik Valkýr bol kataklyzmatickou udalosťou. Ak by ste to počuli, vedeli ste, že je koniec všetkého, rovnako, ako keby ste boli svedkami výbuchu atómovej bomby pred vami alebo prílivovej vlny alebo by ste stáli pred sopkou. Vedeli by ste, že toto je moja posledná chvíľa.
Máš rád severskú mytológiu?
Práveže moc nie, pretože som z Anglicka. Mali sme tu niekoľko desaťročí až storočí samozrejme Dánov a Vikingov, ktorí prišli do Anglicka vo veľkých počtoch. O severskej mytológii toho teda viem celkom dosť, ale nie je to môj hlavný zdroj záujmu. A toto ani nie je o severskej mytológii. Ide o metaforu ku koncu sveta.
Za pár mesiacov vyrážate na turné na podporu novinky, koľko skladieb budete hrať z „The Screaming of the Valkyries“, bude aj nejaká špeciálna šou? Výber skladieb pri toľkých albumoch na turné je asi problém?
Áno, je. Je to naozaj tak. Blíži sa nám turné a väčšina z neho je spoločné headlinovanie s druhou kapelou a máme teda len hodinu. Ale plánujeme odohrať aspoň dve alebo tri nové skladby, pravdepodobne single ktoré predchádzali vydaniu albumu. Už čoskoro vyjde ďalší singel. Ale teraz si myslím, že pravdepodobne budeme hrať „Malignant Perfection“, „To Live Deliciously“ a „White Hellebore“, ak teda budeme hrať všetky tri. A áno, veľmi sa tešíme na turné, že konečne zase vyrazíme na cestu, na podporu tohto albumu. Už sme to robili aj špeciálne show a máme plány ich robiť naďalej. Robili sme koncerty, kde sme hrali celé albumy. Niekedy doslova hráme veľmi, veľmi vzácne piesne, ktoré vôbec nehrávame, aby sme ulahodili publiku, aby videli niečo, čo ešte nikdy nepočuli a čo sme ešte nikdy nehrali.
Čo sa týka tvojho projektu DEVILMENT, môžeme od neho ešte niečo v budúcnosti očakávať?
Nie, som príliš zaneprázdnený s CRADLE OF FILTH. Úplne som zastavil DEVILMENT. Mám síce rozbehnutý ďalší projekt, o ktorom teraz nemôžem hovoriť, ale je to hlavne CRADLE OF FILTH, čo ma teraz zamestnáva. Asi pred šiestimi rokmi k nám prišiel nový manažment. Des Fafara a jeho manželka Anastasia sú úžasní a našli pre nás toľko práce, že medzi týmto a normálnym životom jednoducho nie je čas. Bolo to skvelé, kým to trvalo, ale ja viem, že CRADLE OF FILTH je momentálne všetko, takže nechcem strácať viac času na iné veci. Bolo by to plytvanie, pretože čokoľvek by som urobil, uberiem z toho, čo môžem dať pre CRADLE OF FILTH. V priebehu nasledujúcich dvoch rokov bude tiež ďalší album CRADLE OF FILTH, už sme na ňom začali pracovať.
V kapele máš dvoch Čechov, Martina a Ashoka, vieš už niečo po česky, ochutnal si českú kuchyňu?
Samozrejme, že som vyskúšal ich kuchyňu. Česko používame ako našu základňu v Európe. Máme tam uložené veci. Tam sme natáčali hrané časti videa. Tam skúšame. Takže trávime veľa času v Brne, čo je krásne mesto. A nie, po česky naozaj veľa neviem. Náš druhý gitarista sa to učí. Ja sa učím ruštinu od mojej priateľky a ďalšie veci, takže ďalší jazyk navyše už nedávam.
Ktoré české jedlá sú tvoje obľúbené?
Fakt neviem. Ja vlastne žiadne podľa názvu nepoznám. Povedal by som, že boršč, ale to vlastne nie je české jedlo, však? Ja neviem. Mal som veľa veľmi dobrých jedál, ale nevedel by som, ktoré z nich bolo české, alebo ktoré bolo bosnianske alebo ktoré, vieš ako. Nevedel by som, z akého regiónu ktoré jedlo pochádza.
Poznáš aj kapely, v ktorých obaja hrali? Alebo poznáš aj iné české alebo slovenské skupiny?
Samozrejme, jasné, že poznám. MASTER’S HAMMER, ROOT, INNER FEAR. Ja sám som vyrastal na počúvaní MASTER’S HAMMER a ROOT. A Ashok kedysi hrával aj v ROOT. Dokonca som sa stretol aj s Big Bossom. Bol trochu opitý, ale bol pritom celkom v pohode.
Dani, ďakujeme za rozhovor, podľa zvyku posledné slová patria tebe…
Veľmi pekne ďakujem všetkým za to, že ste vernými fanúšikmi CRADLE OF FILTH. Dúfam, že sa vám album bude páčiť, vychádza už budúci týždeň. Tento rok nebudeme robiť veľa vystúpení v Európe, takže ak sa vám podarí nás niekde zachytiť, stavte sa na koncerte. Ale ak nie, budúci rok sa vrátime vo veľkom štýle. A tiež, držte krok s našimi informačnými platformami, ako sú Facebook a Instagram, atď., s našou webovou stránkou, pretože u nás sa veci dejú neustále. A zo dňa na deň sa vždy deje niečo nové. Takže možno sa dozviete v predstihu o viac koncertoch, viac o merchandise, o našich podivných spoluprácach a o pripravovaných nahrávkach, čokoľvek. Stačí si to overiť. A ďakujem veľmi pekne za rozhovor. Bol skvelý.
Viliam VARG Becler, Ignis Infernus,
Preklad: Juraj Bednárik