Necromanteum je miesto, kde môžete tvárou v tvár komunikovať so samotnou smrťou.
CARNIFEX by sa kľudne mohli nazvať legendou deathcore žánru. Táto kapela zo San Diega má na konte už deväť albumov a množstvo živých vystúpení. 6. októbra im prostredníctvom Nuclear Blast Records vyšla novinka „Necromanteum“. Apropo pod týmto vydavateľstvom vydali už piaty album, čo isto nasvedčuje tomu, že majú dobré podmienky pre tvorbu svojej hudby. CARNIFEX je známy ja tým, že do svojej hudby zakomponuje občas aj prvky black metalu, čo potvrdil aj v rozhovore bubeník a jeden z pôvodných členov Shawn Cameron.
Ahoj Shawn, žiješ v San Diego, Kalifornia, aký je život v tomto meste, asi celý rok aj teplo 😊?
Popravde, nie je moc teplo, počasie je tak akurát okolo 25 stupňov. V niektorých častiach Kalifornie je aj 30 stupňov, ale to nie je žiadne neznesiteľné teplo. Tie ukrutné teplá, čo trápia Kaliforniu, sú hlavne počas júla a augusta, inak zvyšok roka je počasie ideálne.
Máte od roku 2007 na konte 9 albumov, resp. deviaty „Necromanteum“ ste vydali 6. októbra prostredníctvom Nuclear Blast Records. Ktorý album považuješ za prelomový vo vašej kariére, a prečo?
Pre nás najlepším albumom je naša novinka „Necromanteum“. Možno sa to niekomu nebude pozdávať a povie si, že najlepší album je niektorý z našich starších vecí, ale pre nás je najlepšia z najlepších momentálne naša novinka. Sú na ňom cítiť výrazné prvky 80-tych rokov a taktiež kvalita zvuku je výrazne lepšie ako na predošlých albumoch.
Ku koncu roku 2012 došlo u CARNIFEX k určitým nezhodám alebo strate záujmu o kapelu, nakoľko Scott oznámil, že kapela odohrá posledné 3 koncerty v Kalifornii, ktoré sa aj uskutočnili. Čo teda stálo za rozhodnutím kapely?
Niektorí ľudia si mysleli, že došlo k rozpadu kapely, ale kapela sa nerozpadla, len sme si už potrebovali dať pauzu od koncertovania. A taktiež veľkým problémom bolo vydavateľstvo Victory Records, pod ktoré sme patrili. Nedovolili nám mať svoj vlastný merch, nedovolili nám zarábať peniaze a taktiež väčšina kapiel nechcela s nami spolupracovať, keďže sme patrili pod toto vydavateľstvo. Toto vydavateľstvo vysávalo z kapely život, vôbec nám nepomáhali s propagovaním kapely. Snažili sme sa teda prísť na to, ako z tohto vydavateľstva odísť a či to vôbec je možné. Ak by to nebolo možné, chceli sme s kapelou CARNIFEX skončiť, keďže tvoriť nový materiál pod taktovkou tohto vydavateľstva by pre nás nemalo žiaden zmysel. Našťastie sme našli v zmluve klauzulu, že ak vydavateľstvo nepredá za rok a pol určitý počet našich albumov, môžeme s vydavateľstvom rozviazať kontrakt. To potrebné množstvo nepredali a my sme mohli slobodne odísť. Aj keď sme nemali žiadne vydavateľstvo, tak tvoriť sme neprestali. Počas tohto hluchého obdobia sme dali dokopy viac než dosť materiálu na nový album.
Ani nie po ročnej pauze ste sa vrátili a pred ďalším albumom „Die Without Hope“ ste podpísali zmluvu s Nuclear Blast, kde ste až dodnes. Ako došlo k spolupráci s touto firmou? Predpokladám, že ste s nimi maximálne spokojní?
Rozposlali sme 3 skladby rôznym vydavateľstvám po celom svete a asi najviac zaujali Nuclear Blast. Je to celosvetovo známe vydavateľstvo, ktoré má pod sebou známe kapely, takže sme boli veľmi radi, že sa ozvali práve oni.
Kým prejdeme k novému albumu, ešte otázka ohľadne lead gitary. Je to post, ktorý je najčastejšie menený, čím je to spôsobené? Apropo Neal Tiemann už aj prispel nejakým materiálom pri vzniku nového albumu, keďže je tam len od roku 2022?
Neal je náš dlhoročný kamarát a veľký fanúšik kapely. Často na koncerty chodieval aj so svojou ženou. Takže, keď s kapely odišiel Jordan, Neal bol prvý, koho sme oslovili s ponukou pridať sa ku kapele, keďže sme vedeli, že je taktiež výborný gitarista. Z ponuky bol veľmi nadšený a live koncerty si priam užíva, keďže so svojou predošlou kapelou moc nekoncertovali. Neal je skvelý chlapík a hneď zapadol do kolektívu, čo vidno aj pri dlhodobom turné, kde nedochádza k žiadnym hádkam medzi členmi kapely.
Prejdime k novému albumu, v skladbe „Deathˈs Forgotten Children“ sa ako hosť predstavil Tim Barber z CHELSEA GRIN, prečo padla voľba na neho?
Tim je taktiež náš dlhodobý priateľ a rovnako aj skvelý spevák. Počas jedného turné sme sa spolu bavili o nových skladbách, keď som si uvedomil, že Timov vokál by perfektne pasoval ku skladbe „Deathˈs Forgotten Children“ a Timove rozhodnutie nenechalo na seba dlho čakať.
Video ochutnávka je titulná skladba „Necromanteum“, mne osobne sa klip zdá taký nejasný, myslím obsahovo, neviem, čo má vôbec vyjadrovať, bol to zámer?
Necromanteum je miesto, kde môžete tvárou v tvár komunikovať so samotnou smrťou. Tak ako Psychomanteum je miestnosť so zrkadlami slúžiace na komunikáciu s duchmi, tak Necromanteum je podobná miestnosť, kde však komunikuješ so smrťou. Takže to je celý koncept, čo stojí za touto skladbou. K tomu sme sa snažili prispôsobiť aj video, ktoré má naháňať hrôzu, trochu v štýle Blair Witch.
Čo nám môžeš prezradiť zo zákulisia nahrávania „Necromanteum“, koľko trvalo, kto sa staral o hudbu a texty a dostali sa na album všetky skladby, či niečo ostalo aj odložené alebo vymazané?
Celý proces tvorby albumu nám zabral niečo okolo 2 rokov. Čo sa týka samotného nahrávania albumu, to nám zabralo 5-6 týždňov. Nahrávali sme na Floride, z čoho 2 týždne zabralo nahrávanie bicích, 2 týždne nahrávanie gitár a posledný týždeň sa nahrala basgitara a doladili nejaké detaily. Vokály som si sám nahrával už doma v Kalifornii a samozrejme mi pomohol aj Scott. Samozrejme po nahrávaní nám ešte pár týždňov zožral mixing a mastering. A čo sa týka skladieb navyše, tak žiadne neboli. Všetky veci, čo sme zložili, sa nachádzajú na novinke. Skladby dávame dohromady pomaly, aby boli kvalitné, nechrlíme ich ako na bežiacom páse. Čiže aj z tohto dôvodu nám trvalo dať dokopy celý album 2 roky.
Vo vašej hudbe cítiť aj prvky black metalu, aspoň podľa mňa, máte tu nejaké obľúbené kapely, či to je len moje zdanie?
Samozrejme že máme obľúbené black metalové kapely ako DIMMU BORGIR, CRADLE OF FILTH, DARKTHRONE, DARK FUNERAL a určite sa nájdu ďalšie, ktoré mi momentálne neprídu na rozum. A presne, ako si povedal, prvky týchto kapiel cítiť aj v našej tvorbe.
Album, predpokladám, aj budete chcieť predstaviť koncertne, máte nejaké plány aj na návštevu našich končín, môžeme očakávať nejakú špeciálnu šou a koľko skladieb z nového albumu budete prezentovať?
V nadchádzajúcom americkom turné plánujeme zahrať 4 skladby z našej novinky. Čo sa týka turné po Európe, to je na pláne v apríli a máji ďalší rok (čoskoro očakávajte oznámenie dátumov a miest), na ktorom tiež plánujem zahrať 4 nové skladby. Však to poznáte, hráte nové veci, ale ľudia túžia po starých klasikách. Je sa však rozhodne na čo tešiť.
Na záver otázka k THY ART IS MURDER, čo povieš na to celkovo ty, ak si to sledoval? Myslíš, že to bolo správne, ako sa kapela zachovala k Chris „CJ“ McMahon? Mal by podľa teba byť vyhodený z kapely človek za svoje názory?
Keď sa na to pozerám z nadhľadu, tak bola to dosť zákernosť, že oznámili Chrisove vyhodenie z kapely ešte pred tým, ako to vôbec oznámili jemu. Podobná vec sa stala kedysi aj v kapele SLIPKNOT, je to dosť amatérsky ťah. Na druhej strane však nepoznáme interné vzťahy, ktoré panovali v kapele a presné okolnosti, prečo sa ostatní členovia rozhodli k tomuto kroku. Myslím si však, že to, čo napísal, bolo dosť cez čiaru.
Ďakujeme za rozhovor, nejaký tvoj odkaz pre našich čitateľov?
Teším sa o váš záujem o našu kapelu a tešíme sa na európske turné budúci rok, novinka vyšla 6. októbra, takže si ju nezabudnite vypočuť.
Ignis Infernus, Viliam Varg Becler
Preklad: Seker