Rozhovory

ARKONA o poslednom albume ale i poľskej scéne

ARKONA - slovanské kultové miesto boha Svantovita na myse Rujána, na území dnešného Nemecka. Práve toto sakrálne pomenovanie našich predkov si zvolila poľská black metalová smršť za názov svojej skupiny. ARKONA ničí auru všetkých náboženstiev od roku 1994 a právom sa radí do sféry pôvodcov školy poľského black metalu. O kolobehu energií zvaných život som sa porozprával s Khorzonom, hnacím motorom celej mašinérie.

Koncom septembra ste vydali svoj ôsmy album s názvom „Stella Pandora“. Po „Age Of Capricorn“ je to textový návrat k materinskému jazyku. Zaujíma ma, čo vás viedlo k zmene jazyka na predošlom albume, a prečo ste sa nakoniec vrátili k poľštine.

Keď sa začali formovať texty k novému albumu, rozhodli sme sa, že najlepšie vyjadria svoj význam v našom rodnom jazyku. Texty na „Stella Pandora“ majú mnoho významových vrstiev. Nechceli sme, aby niektoré z nich bol nesprávne prezentované alebo nepochopené. Emócie sa najlepšie prejavia vo vlastnom jazyku, ktorý človek hlboko precíti.

Nový album tvoria skladby so striktnými, jednoslovnými názvami zo starogréckej mytológie. Texty samotné vnímam ako veľmi osobné, nihilisticko – individualistické. Aký hlavný kontext je medzi názvami skladieb a textami ako takými?

Samotný názov má byť akýmsi odkazom na širší kontext. Grécka mytológia je taká univerzálna a tak hlboko zakorenená v našej kultúre, že každý môže pochopiť odkazy na ňu. Samotné texty sú veľmi osobné. Kaamos do nich zahrnul svoje hlboké skúsenosti, napríklad výrazne v skladbe „Aurora“. Samotné texty sú silne poznamenané smrťou, ale zároveň odkazujú na nový začiatok. Podobné analógie možno nájsť v každom texte na „Stella Pandora“. Nemožno ich však vnímať cez prizmu gréckej mytológie, pretože je to len určitá zložka, ktorá dáva celku určitú farbu.

Celé dielo po hudobnej stránke na mňa pôsobí egocentricky chladným a zároveň odcudzeným, melancholickým dojmom. Ako vyzeral proces tvorby albumu „Stella Pandora“?

Chlad a melanchólia sú určite jedny z najdôležitejších čŕt hudby ARKONA. Sú určite charakteristickým znakom našej hudby už od vzniku kapely. Proces tvorby hudby na albume bol v mnohom veľmi podobný tým predchádzajúcim. Nápady mi vírili v hlave posledných pár rokov. Cesta k tomu však trvala určite kratšie ako predtým. Album vznikal oveľa rýchlejšie ako „Age of Capricorn“. Niektoré skladby sa však na album nedostali, pretože sa k celku nehodili. Ďalšou zmenou bola Kaamosova účasť na tvorbe tohto albumu. Jeho riffy sú citelne prítomné v skladbe „Aurora“.

Logo vašej skupiny je podľa mňa jedno z najvydarenejších na scéne. Prezraď mi pozadie vzniku vášho poznávacieho symbolu.

Pamätaj, že logo vzniklo začiatkom 90-tych rokov a len málokto vtedy používal gotické písmo. Logo ARKONA spočiatku vyzeralo trochu inak a myslím, že ak sa človek poriadne posnaží, tak ho ešte niekde nájde. Chcel som však, aby nejakým spôsobom vyniklo. Preto som zvolil tento tvar.

Ste súčasníkmi skupín ako GRAVELAND a BEHEMOTH. Mohol by si mi popísať vzťahy medzi vtedy undergroundovými skupinami? Aký hlavný rozdiel vidíš medzi vtedajšou a terajšou scénou?

Tie časy boli veľmi špecifické. V poľskom undergrounde bolo na začiatku 90. rokov veľa nevraživosti. Každé mesto malo svoju scénu a niekedy bolo cítiť veľkú rivalitu. Veľa kapiel existovalo aj na okraji scény a medzi nimi bola aj ARKONA. Nepochádzali sme z veľkého mesta, neboli sme súčasťou žiadnej „skupiny“, takže je pre mňa ťažké hovoriť za všetkých o tom, ako to vtedy bolo. Scéna a hudobníci boli vtedy mladí, skupiny vreli nápadmi a entuziazmom. Väčšina z nich sa snažila byť originálna, aj keď sa nedalo skryť isté vplyvy, najmä škandinávskej scény. To, čo nás teraz odlišuje, je väčšia originalita. Svetu môžeme ponúknuť oveľa viac. My sme tí, ktorí inšpirujú iné scény, nie naopak.

Poľsko vždy disponovalo veľmi silnou a oddanou základňou extrémnej muziky. Ktoré poľské skupiny ťa osobne najviac inšpirovali?

Pokiaľ ide o metal, prvou inšpiráciou bola škandinávska scéna. Mnoho iných inšpirácií tu však bolo už skôr, ako napríklad THE CURE. Určite nás dosť ovplyvnila new wave a cold wave muzika. Keď sme pri metale, zo starších kapiel treba spomenúť GRAVELAND a BESATT a z novších KRIEGSMASCHINE.

Od vášho vzniku ubehla kopa času. Aká sila vás neustále ženie vpred ku koncertovaniu a vydávaniu nových nahrávok?

Bolo veľa momentov, keď ARKONA stála na hranici svojej existencie. Ako vidíte, zabiť túto hudbu v sebe nie je také ľahké. To je niečo, čo sa stáva soľou života. V určitom okamihu si nedokážete predstaviť, že by bol váš život iný. Hudba vám rachotí v hlave, žerie vás zvnútra, prenasleduje vás. Musí si nájsť nejaký exit, inak sa môžete zblázniť. Výsledkom toho všetkého sú koncerty.

Keď som vás videl hrať v Chorzóvskej Leszniczowke, zaujala ma tuhá, negatívna energia vyžarujúca z vášho vystúpenia. Ako vyzerá tvoja príprava pred koncertom? Niektorí black metaloví muzikanti hovoria, že sa pred príchodom na pódium akoby pripravujú na boj. Je to tak aj u teba alebo celkom inak?

Black metal nemá byť hudbou lásky a pozitívnej energie. Nikdy to tak nebolo a ani by nemalo byť. Keď vstúpime na scénu, chceme všetko rozmetať na prach. Energia nahromadená pred koncertom si musí nájsť cestu von. Na pódiu sme celkom sústredení a pokojní. Ako v oku hurikánu. V strede je klud, zatiaľ čo okolo zúri peklo.

Niektorí prominentní black metaloví muzikanti tvrdia (a je to aj názor veľkej časti black metalových fanúšikov), že black metalová muzika by sa mala stať znova nebezpečnou, ako tomu bolo v raných 90-tych rokoch. Aký je tvoj názor na túto vec?

Kto sú títo prominentní black metaloví hudobníci? A okrem takýchto rečí aj vôbec niečo urobili? Nejako nevidím plamene horiacich kostolov…. Black metal už nie je tým, čím bol pred desiatimi rokmi a ešte menej tým, čím bol pred tridsiatimi rokmi. Neviem, ako by sa toto „byť nebezpečný“ prejavilo v dnešnom black metale. Nič to nemení na fakte, že stále viac a viac všedných idiotov sa venuje black metalu. Snažia sa black metalom zakryť svoje posraté teórie a ideológie.

Vo vašich textoch je pôsobivá prítomnosť odkazov na pohanstvo. Na druhej strane váš priamočiary, temný a zlovestný black metal priamo z pekla. Čo si myslíš o paralele medzi pohanstvom a uctievaním diabla/satanizmom? Sú podľa teba tieto dva prúdy takpovediac v jednom vrkoči, alebo je to niečo nezlúčitelné?

To sú dve rozdielne reality. Satanizmus priamo súvisí s kresťanstvom ako vzťah Boh – Satan. Pohanstvo nemusí mať nič spoločné s kresťanstvom. Samozrejme, spoločným bodom je tu stáť v opozícii ku kresťanstvu. Pohanstvo odmieta kresťanstvo ako falošné náboženstvo samo o sebe. Satanizmus je na druhej strane vzburou proti kresťanstvu vo svojej podstate. Každý z týchto postojov má svoje základy. Je jedno v akej forme. Dôležité je, že sa kladie odpor.

Čo je ultimátnym cieľom existencie skupiny ARKONA?

Je to tvorivá sila, ktorá stelesňuje naše vnútorné potreby prejavujúce sa ako black metal.

Čo môžme od vás očakávať v roku 2025?

V roku 2025 sa zameriame na propagáciu nášho najnovšieho albumu. Máme už naplánované nejaké koncerty v Poľsku aj v zahraničí. Pomaly začíname zbierať aj materiál na nástupcu „Stella Pandora“.

Posledné slovo podľa tradície patrí tebe.

Ďakujem veľmi pekne za rozhovor. Dúfame, že tento rok budeme môcť navštíviť Slovensko bez zásahov tretích strán.

A.G.

Related Articles

Back to top button