AktualityRozhovory

WATAIN – siedma zastávka švédskej temnoty

Erik Danielsson nielen o novom albume WATAIN „The Agony and Ecstasy of Watain“

29.04.2022 WATAIN vydal svoj 6,66ty (sedem môžeme aj takto zaokrúhliť spätne) album, veľavravne nazvaný „The Agony and Ecstasy of WATAIN“, pre zmenu tentokrát u Nuclear Blast. Pri tejto príležitosti sme vyspovedali Erika Danielssona, ktorý 21. 06. 2022 oslavuje zavŕšenie štvrtej dekády svojho života. Namiesto väčšinou nič nehovoriaceho úvodu si dovolím odcitovať v originály WATAIN Manifesto 2022, kde sa dozvieme všetko.

„WATAIN explores and cultivates concepts such as evil, the enemy, the unknown, the other. Our creative expression derives from the collective nightmares of mankind, distortions in the natural order, the eternal mysteries of death, tumors in the mind of god. We believe that within such notions lies hidden a wellspring of great power and beauty, capable of opening pathways to transcendence into higher, intensified states of being. Our work is not intended to maintain peace, but to stir up deep emotion and create upheaval, arousal and alarm within and among you. We believe that such friction may ultimately further ones strength, knowledge and awareness of self, our mortality and the beyond. WATAIN is not intended for everyone. Like with all art there is a simple choice to be made; to look at it or to turn away. We perform first and foremost in celebration of the dark, infernal forces that abide since primordial time within existance and creation, and for those who like ourselves have found a deep and sacred meaning in them. Watain is a politically and culturally unbound entity. Anything interpreted as a reference to established political or cultural dogma, whether totalitarian or revolutionary in nature, is to be approached esthetically and not ethically. WATAIN is a counter-force to rationality, conformity, normative ideals and conservative sanctimony. Our work is a celebration of the chaotic, the sublime, the sacred, the insane and of the triumphant ecstasy of the free spirit.“

Ahoj Erik! Vopred gratulácia k tvojím blížiacim sa okrúhlym narodeninám, si presne o 10 rokov mladší, haha. Na metalovej scéne pôsobíš od minulého tisícročia, od svojich 16 rokov, ako spomínaš na svoje začiatky?

Spomínam si na tie časy s veľmi príjemnou nostalgiou. Bola to skvelá doba, bola tu nová hudba, nové priateľstvá a nové životné názory. Vtedy som sa po prvýkrát dostal do kontaktu s týmto druhom hudby a už som pri ňom chcel ostať. Boli to intenzívne časy, presne tá doba, kedy sa má založiť kapela a kedy človek definuje sám seba.

Ako sa z tvojho pohľadu scéna zmenila za tie roky, 24 rokov na nej je dosť, aby si mohol dať nejaké vyjadrenie k tomu?

Podľa mňa sa najviac zmenila s príchodom internetu. Keď sme začínali, vtedy poriadne ešte internet nebol tak rozšírený, ale keď sa to stalo, už nič nebolo také ako predtým. Veľa vecí sa presunulo z reálneho sveta do akejsi virtuálnej reality a mne sa to nikdy nepáčilo, pretože underground je niečo, čo by malo fungovať hlavne v skutočnom svete. Čo sa týka black metalu, je to určite zmena k horšiemu, určite sa mi to páčilo viac za starých čias, keď človek musel hrávať po garážach a kluboch a oslovovať so svojimi páskami reálnych ľudí, aby sa niekam dostal. Teraz si v pondelok niečo na Wikipédii prečítate o black metale, utorok založíte kapelu, stredu nahráte prvé demo a ešte pred víkendom dokážete svoju hudbu rozšíriť po celom svete. Z toho proste zostáva rozum stáť.

Aj keď mám rád a mám ich aj v zbierke všetky tvoje albumy, podľa mňa top albumy sú „Casus Luciferi“ z 2003 roku a „Lawless Darkness“ z 2010 roku. Ktorý je podľa teba opus magnum WATAIN?

Podľa mňa je najlepší najnovší „The Agony & Ecstasy of WATAIN“, má najlepšie texty a najlepšiu hudbu. Venovali sme mu najviac energie a zamerania. Tiež sme mali dopredu úmysel urobiť náš najlepší album a myslím, že sa nám to podarilo.

Ešte k celkovému pohľadu, nezdá sa ti, že black metalová scéna je už príliš komerčná?

Neviem, čo myslíš pod pojmom komerčná, podľa mňa to znamená, keď si kapela môže zarobiť na svoje živobytie a možno aj trochu zbohatnúť čisto iba tvorbou hudby. To v black metalovej scéne dokážu možno 2-3 kapely. Zvyšných 999 997 už hrá nie kvôli peniazom. Komerčná hudba je podľa mňa úplne iný druh hudby, napríklad Lady Gaga, alebo kto. Keď ideš robiť hudbu komerčne, tak asi nezačneš robiť black metal, to nedáva zmysel.

Neustále WATAIN mení vydavateľstvá, prvé dva albumy u Drakkar Productions, ďalšie dva u Season of Mist, dva u Century Media a teraz Nuclear Nlast. Prečo toľko zmien?

Ja moc na tieto veci nemyslím. Vydavateľstvo robí za nás prácu, ktorú my nechceme robiť. My robíme hudbu a nahrávame albumy. Oni za nás tieto albumy vydávajú a starajú sa o financie a popularitu. To sú veci, ktorými sa my nechceme zapodievať. Pokiaľ túto prácu robia dobre, tak v nej môžu pre nás pokračovať, pokiaľ nie, tak sa presunieme niekde inde, ako sme už mnohokrát urobili. Celkovo nám je úplne jedno, pod ktorým vydavateľstvom teraz sme, alebo sme v minulosti boli.

Poďme k novinke, pre mňa od roku 2012 váš najlepší album a zatiaľ najlepší album vydaný v roku 2022 a počul som asi všetko. Nebudem sa pýtať, či si spokojný s tým, čo si vytvoril, ale … zmenil by si teraz z odstupom času na ňom niečo?

Ešte sme ho ani poriadne nevydali. Ale myslím, že by som nič nemenil. Je na to príliš skoro, to sa treba opýtať po pár rokoch. Ale aj vtedy sú to veci, nad ktorými moc nerozmýšľam, pretože čo sa stalo sa stalo, a čo sa nahralo, to sa nahralo. Už sa to nedá zmeniť, tak načo nad tým vôbec uvažovať? Viete si predstaviť nahrávať nový album inde, ako v Necromorbus štúdiu? A tak zas prečo nie, Tore Stjerna je proste pán… Áno, predstaviť si to viem. Ale prečo by sme to robili? Toto štúdio máme radi, a preto tam chodíme nahrávať.

Nahrávali ste vraj v starom švédskom kostole, kde?

No, kedysi to bol kostol, ale teraz je to nové Necromorbusove štúdio. On totiž ten bývalý zatvorený kostol kúpil pred piatimi rokmi a odvtedy na ňom pracoval, aby z neho urobil nahrávacie štúdio. Kus práce odviedol najmä počas pandémie. Keď sme prišli nahrávať, bolo to presne deň po dokončení prác, všetko tam bolo úplne nové. My sme to tam potom trochu vyzdobili tak, aby to pripomínalo pódium na našom koncerte. Proste chceme tvoriť niekde, kde sa cítime útulne. Samozrejme viem nahrať album aj na toalete, ale vždy sa lepšie robí v priestoroch, ktoré sú k tomu určené.

Btw, „The Agony and Ecstasy of Watain“, skúste nám dekódovať, čo má znamenať tento názov albumu, prečo ste ho zvolili?

Chceli sme presne ukázať prstom na to, čo môžete od albumu očakávať. Niektoré kapely sa skrývajú za symboliku a tajomstvo, toto sme my robiť nechceli. Chceli sme jasne a zrozumiteľne poukázať, aké emócie môžete v piesňach nájsť. A nie sú to príbuzné emócie. Keď si napríklad vezmete kapelu ako BATHORY, niektoré skladby sú majestátne a máte epické pocity, ako by ste práve zdolali vysokú horu, a potom sú tam skladby, ktoré vyvolávajú presne opačné emócie, akoby ste zakopli a rozpitvanú mŕtvolu kdesi v stoke. A o toto sme sa snažili aj my, priniesť rôznorodosť emócií. A rovno sme ich aj pomenovali v názve albumu.

Nedá mi nezastaviť sa pri skladbe „We Remain“, povedz nám o nej dačo viac? Skvelý výber hostí, najmä vokalistky Farida Lemouchi, ale aj gitaristu Gottfrida Ámana, ako ste k ním prišli? Aká bola spolupráca?

Bola to skvelá spolupráca. Už dlhšie sme plánovali niečo nahrať s Faridou, a keď sa konečne podarilo zorganizovať spoluprácu, tak sa pridal aj náš dlhoročný známy Gottfrid, čo nám urobilo veľkú radosť. Je fajn robiť s blízkymi ľuďmi a urobiť určité spojenie s ľuďmi podobného razenia. Pieseň samotná je o mnohých veciach. O mytologických tvoroch, o veciach, na ktoré sme zabudli, ale mali by sme si ich pamätať. Pojednáva o ľudskej hlúposti a našich najvnútornejších pocitoch. V skutočnosti je to veľmi hlboká, divná skladba.

Kto, alebo čo je „Serimosa“ (3 skladba)?

Nie som si istý, že o tom môžem teraz hovoriť. Skús sa opýtať niečo iné. (v rozhovore nám Erik nič o tomto nechcel povedať, ale viac sa o tom dozviete z pripnutého linku Nuclear Blast).

Poďme k vašim živým vystúpeniam. Údajne na niektorých festivaloch nemôžete hrať iba preto, že počas live show používate iba pravú krv, aj keď samozrejme nie ľudskú…

Prirodzene to je tak, že máme problémy. Keď robíte black metal, je to o problémoch. Ak nemáte nepriateľov, robíte niečo zle, pretože iba pozéri nemajú nepriateľov. My nerobíme kompromisy, čo sa týka týchto vecí, ak sa to niekomu nepáči, tak sa s ním rozlúčime, nemáme si viac čo povedať. Naše koncerty sú robené tak, aby vyvolali extatický vplyv, je tam zastrašovanie, ale aj vzrušenie, ktoré inšpiruje ľudí. Dávame najavo, že tu pracuje niečo väčšie, ako sme my. Krv, čo používame, tak ju používame s magickým účelom, má sprostredkovateľskú moc, je to kľúč k bráne medzi materiálnym a duchovným svetom. V tomto kontexte my fungujeme ako šamani, stojíme na pomedzí týchto svetov. A to je to, čo vidia ľudia na našich koncertoch. Je to doslova náboženský zážitok, najlepšie pri čo najhromadnejších podujatiach. Ide nám o pozdvihnutie ducha. To, čo my ponúkame a čomu sa fanúšikovia poddajú, je alternatívny zážitok, kde hodnoty a porozumenie zrazu nemá svoju klasickú hodnotu, ale pretransformuje sa na niečo úplne iné.

Ako vnímaš svoje koncerty, už je to iba rutina, alebo sa vždy vyburcuješ k dačomu jedinečnému?

Myslím, že sme našli presne ten správny recept na naše show a neradi pridávame nové veci, ale vždy záleží od okolností a najmä od publika.

Čomu sa venuješ mimo WATAIN? Aký je tvoj ideálny spôsob relaxu?

Určite nerobiť interview, haha. Keď mám ten luxus, že mi ostane čas na seba, tak ho trávim v súkromí. Som rád, že určitá časť môjho ja ostáva ukrytá pred svetom a zostane iba mojou časťou, o ktorej nebudem rozprávať.

Namiesto tradičnej otázky na záver, čo si máme predstaviť prvé v súčasnosti, keď začujeme slovo WATAIN?

Asi pred 3 dňami vyšla fotka nášho nového line-upu, tak keď sa na ňu pozriete, perfektne zachytáva to, o čom je WATAIN. Kľudne si ju nájdite niekde na internete, myslím, že aj na Facebooku bude. A chcem odkázať všetkým fanúšikom zo Slovenska a Čiech, že sa na vás tešíme, pretože sme tam zažili mnoho nezabudnuteľných koncertov a nocí plných energie. Tiež chcem špeciálne pozdraviť BIG BOSSA, viem, že už odišiel do dôchodku, ale ak by toto čítal, tak mu celá kapela posielame jeden obrovský pozdrav. Zatiaľ sa tam držte, dúfam že sa čoskoro uvidíme na nejakom koncerte.

Viac informácií sa môžete dozvedieť i na stránke Nuclear Blast:

https://www.nuclearblast.com/eu/band/news/watain-new-album-the-agony-and-ecstasy-of-watain-out-now-31222https://www.nuclearblast.com/eu/band/news/watain-release-lyric-video-for-new-single-serimosa-30982

NECROBUTCHER666, IGNIS INFERNUS

Preklad: JURAJ BEDNÁRIK

Related Articles

Back to top button